18. ožujka 2015.

Izložba Viktora Popovića ‘Bez naziva (Arhiv ST3)’

U četvrtak, 19. ožujka 2015. u 19 sati u Školi likovnih umjetnosti u Splitu (Fausta Vrančića 17) otvorit će se izložba ‘Bez naziva (Arhiv ST3)’ Viktora Popovića.

10269038_10153169869079508_8060469978073000548_o.jpg

‘Jedna od temeljnih odrednica u radu splitskog umjetnika Viktora Popovića je redefinicija prostora. Umjetnik ovoj problematici pristupa na dva načina - intervencijom na oblikovnoj razini i radom na kontekstu prostora u kojem izlaže. Kada na prostor reagira na formalnoj osnovi, najčešće ga transformira jednostavnim instalacijama nastalim na tradiciji minimalizma. Drugi način rada, o kojem je riječ u slučaju novog projekta Bez naziva (Arhiv ST3), uključuje širi pojam prostora pri čemu umjetnik svoj interes sa formalnih obilježja prebacuje na njegov kontekst i iščitava ga na potpuno nov način.


Popović za temu novog rada odabire problematiku urbanih prostora Splita izgrađenih sedamdesetih i osamdesetih godina prošlog stoljeća koji, uz Dioklecijanovu palaču, tvore značajan segment današnjeg identiteta grada. Urbanistički projekt za novi dio Splita, nazvan Split 3, razvijen je krajem 60-ih godina prošlog stoljeća i predstavlja vrijedan primjer dobro promišljenog urbanizma u Hrvatskoj. Iskustvo Popovićevog odrastanja upravo u tom okruženju preraslo je od inicijalnog uzbuđenja dječačkog otkrivanja prostora u analitički rad, u arhivsko istraživanje. Iako je početni impuls uistinu osobne prirode, umjetnik to u samoj izvedbi ničim ne potencira. Ipak, proces u kojem kao vizualni umjetnik razmišlja o prostoru u kojem živi, osvještava njegove zakonitosti i specifičnosti, izuzetno je važan jer daje zanimljiv prikaz prijelaza osobnog iskustva u univerzalno razumljiv jezik. Popović od pronađenog arhivskog materijala koristi crno-bijele fotografije maketa projekta Split 3. Odabirom fotografija makete, a ne same arhitekture, umjetnik ističe jedinstvenost i značaj koncepta planiranog projekta, koji je nažalost samo djelomično izveden. Maketa, kao prostorni prikaz jedne ideje, jasno naglašava upravo onu kreativnu potku koju Popović želi transponirati u galerijski kontekst. Stvarajući gotovo ambijentalnu situaciju, izložbene zidove galerije prekriva digitalnim ispisom fotografije uništene makete prvonagrađenog natječajnog rada projekta za Split 3 iz 1968./69. godine. Na novo definiranu podlogu Popović aplicira radove - objekte kojima detaljnije razrađuje osnovni motiv. Ponovno kao podlogu svakog objekta koristi digitalni ispis arhivske fotografije, no ovoga puta je riječ o maketi samo jednog segmenta projekta - današnje Ulice Ruđera Boškovića. Na fotografije aplicira izometrijski crtež geometrijskih tijela sačinjen od grafitnih štapića koji se izvorno koriste kao ulošci za tehničke olovke. Odabirom grafita kao osnovnog crtačkog materijala gradi poveznicu s kreativnim procesom nastanka, kako arhitektonskog, tako i umjetničkog projekta. Nastali objekt je svojevrstan hibrid fotografije, crteža i reljefa koji, bez obzira poznavali mi pozadinsku priču projekta ili ne, jasno komunicira temeljnu Popovićevu ideju, a to je kreativni proces neovisno u kojem se mediju on materijalizirao.


Činjenica da Viktor Popović predstavlja ovakav projekt upravo u galeriji Škole likovnih umjetnosti daje izložbi dodatnu dimenziju. Sama zgrada u kojoj je škola smještena nalazi se na rubnom području današnjeg sveučilišnog kampusa, vrlo blizu zoni koju je obuhvaćao nekadašnji projekt Splita 3. Međutim, njezino neposredno okruženje svjedoči o problemima kasnijeg razvoja Splita i u osnovi zanemarenim kvalitetama ranijih urbanističkih promišljanja. U tom kontekstu, Popovićev rad dobiva svojevrsnu notu upozorenja na neke zaboravljene kvalitete i upućuje na važnost osvještavanja prostora u kojima živimo i stvaramo.’

Jasminka Babić

Kustosica izložbe: Jasminka Babić
Vizualni identitet: Nikola Križanac

izvor: https://www.facebook.com/events/430718280418811/

Komentari - 1

Višnja Kukoč

Zgrada Škole likovnih umjetnosti nalazi se na području Splita 3, a ne na njegovom rubu.
Današnju upotrebu imena Split 3 je “uzurpirao” gradski kotar, kojemu je ime do 1993. godine bilo Smrdečac.
Bilo bi dobro da se ime Split 3 zaštiti, a gradski kotar da opet vrati svoje “staro” ime.

Upišite vaš komentar

bot